Статут

На основу и у циљу усклађивања са одредбама Закона о задужбинама и фондацијама (“Сл. гласник РС”, бр. 88/2010, 99/2011 – др. закон и 44/2018 – др. закон) Управни одбор Фондације “ПРОФЕСОР БОРИСЛАВ ЛОРЕНЦ”, Чика Љубина 18-20, 11000 Београд, МБ: 17799959, ПИБ: 106969757, основане од стране Филозофског факултета Универзитета у Београду (у даљем тексту: Оснивач), дана 15.03. 2021. године, доноси следећи:

СТАТУТ ФОНДАЦИЈЕ „ПРОФЕСОР БОРИСЛАВ ЛОРЕНЦ“

Члан 1.

Овим Статутом ближе се уређује организовање и начин рада Фондације “ПРОФЕСОР БОРИСЛАВ ЛОРЕНЦ” (у даљем тексту: Фондација).
Статут се може променити одлуком Управног одбора Фондације уз сагласност Надзорног Одбора Фондације.

НАЗИВ И СЕДИШТЕ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 2.

Назив Фондације гласи: Фондација “ПРОФЕСОР БОРИСЛАВ ЛОРЕНЦ”.

Фондација нема скраћени назив.

Назив Фондације на енглеском језику, којим се иста може користити у правном промету гласи: Foundation “PROFESSOR BORISLAV LORENC”.

Члан 3.

Седиште Фондације је у Београду, улица Чика Љубина 18-20.

Члан 4.

Фондација има својство правног лица.

ЦИЉ ОСНИВАЊА ФОНДАЦИЈЕ

Члан 5.

Фондација је основана са циљем да помаже таленте из области психологије у границама својих могућности и тиме очува успомену на Борислава Лоренца (1883/1975), филозофа и професора Теолошког факултета у Београду, чија су најважнија дела “Психологија” (1926), “Мисао и акција” (1930) и “Психологија и филозофија религије” (1939).

Основни циљ Фондације је да стипендира најбоље студенте психологије и когнитивних наука („cognitive science“) са Филозофског факултета Универзитета у Београду, као и са осталих универзитета у Србији чији је оснивач Република Србија, са основних студија, мастер или докторских студија, који су током студија показали изузетне способности и капацитете, а у циљу да им омогући да проведу један или два семестра, у зависности од материјалних могућности, на неком од иностраних факултета и/или образовних центара, у неком од програма размене студената, стручног усавршавања или неког другог сличног програма.

Назив стипендије ће бити: „Стипендија Професор Борислав Лоренц“ (у даљем тексту: Стипендија).

Фондација ће сваке године додељивати Стипендије студентима психологије и/или когнитивних наука које буде одредио Управни одбор Фондације на основу критеријума дефинисаних овим Статутом.

Такође, циљ Фондације је да постоји, да штити, да увећава и сачува имовину Фондације за сва времена.

ИМОВИНА И ПРИХОДИ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 6.

Имовину Фондације у тренутку оснивања чине новчана средства у износу од 1.000 ЕУР, положена на привремени рачун у „OTP“ банци у Србији. По окончању поступка оснивања Фондације и претварању привременог банковног рачуна у трајни, очекује се од господина Борислава Лоренца из Стокхолма, држављанина Шведске, власника шведског пасоша број 45184709, издатог 1. маја 2004. године од стране полицијских власти у Стокхолму (у даљем тексту: Дародавца) да положи износ од 200.000 ЕУР на рачуне Фондације (у даљем тексту: Средства Фондације).

Приходи из којих се финансирају циљеви Фондације обезбеђују се из:

  • камате коју сваке године одбацују Средства Фондације положена на штедне рачуне у пословним банкама;
  • добити остварене трговином обвезницама Републике Србије или неким другим хартијама од вредности исто толико ниског ризика;
  • донација и спонзорстава;
  • поклона и прилога; и
  • других извора у складу са законом.

Средства Фондације се не смеју умањивати, односно директно користити за финансирање циљева Фондације, већ ће се у сваком тренутку чувати као главница која представља извор прихода кроз камате и добит које одбацује сваке године.

Фондација ће тежити томе да сваке године увећа основицу, односно Средства Фондације, за проценат инфлације валуте у којој се чувају, увећане за 1%.
Средства Фондације и приход остварен од права и имовине могу се користити искључиво за остваривање циљева и функције Фондације.

ОРГАНИ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 7.

Органи Фондације су Управни одбор, Управитељ и Надзорни одбор.

УПРАВНИ ОДБОР

Члан 8.

Фондацијом управља Управни одбор. Управни одбор Фондације биће састављен од три члана.

Два члана Управног одбора именује Савет Филозофског факултета универзитета у Београду из састава својих професора са одељења за психологију. Мандат овако изабраних чланова Управног одбора трајаће 4 године и може се понављати.

Трећи члан, који ће уједно бити и председник Управног одбора, ће у сваком тренутку бити професор који врши функцију управника Одељења за психологију на Филозофском факултету Универзитета у Београду. Мандат председника Управног одбора траје колико и његова функција управника Одељења за психологију.

У случају да управник Одељења за психологију одбије да буде члан и председник Управног одбора у складу са претходним ставом, Савет Филозофског факултета Универзитета у Београду ће из састава својих професора са Одељења за психологију изабрати и трећег члана Управног одбора, који ће вршити функцију председника Управног одбора Фондације. У овом случају, мандат председника Управног одбора траје док траје и мандат друга два члана Управног одбора, што значи најдуже 4 године и може се понављати.

Као изузетак од правила установљеног у претходна три става, поставља се Урош Атанасковић из Београда (ЈМБГ: 1207977710267) за члана Управног одбора Фондације на период од 4 године од дана њеног оснивања. У том смислу, док траје његов мандат бираће се само још један члан Управног одбора поред њега, док ће улогу председника Управног одбора вршити управник Одељења за психологију Филозофског факултета Универзитета у Београду, односно професор постављен од стране Савета Филозофског факултета, у складу са ставовима 4. и 5. овог члана.
Сваки члан Управног одбора се у сваком тренутку може одрећи свог права да убудуће буде члан Управног одбора Фондације, у ком случају ће се примењивати правила установљена ставовима 1-5. овог члана.

Чланови и председник Управног одбора немају право ни на какву накнаду за свој рад у овом органу Фондације.

Седнице Управног одбора

Члан 9.

Управни одбор има једну обавезну редовну годишњу седницу, коју мора одржати најкасније до 15. фебруара, на којој ће између осталог усвајати финансијске извештаје за претходну годину и извештај о активностима и финансијској ситуацији Фондације који даље прослеђује Надзорном одбору.

Поред редовне седнице предвиђене претходним ставом, Управни одбор може у сваком тренутку имати и ванредне седнице ради одлучивања о питањима која се тичу рада и остваривања циљева Фондације.

За приступање одлучивању, довољно је присуство просте већине чланова Управног одбора.

Све одлуке Управног одбора се доносе простом већином гласова свих чланова Управног одбора.

Седнице Управног одбора сазива председник Управног одбора.

Позив члановима Управног одбора на седницу Управног одбора може се упутити препорученом пошиљком или електронском поштом. Позив мора бити достављен члановима Управног одбора барем 15 дана пре одржавања седнице Управног одбора и мора садржати дневни ред предвиђен за ту седницу. Седнице Управног одбора могу се одржати и у случају да су позиви уручени у неком року краћем од 15 дана или да уопште нису уручени, али под условом да се са тим слажу сви чланови и председник Управног одбора.

Седнице Управног одбора се могу држати и путем конференцијске телефонске везе, али тако да сви чланови и председник Управног одбора могу комуницирати један са другим.

Надлежности Управног одбора

Члан 10.

Управни одбор је надлежан нарочито за одлучивање о следећим питањима:

  • Управљање Фондацијом;
  • Именовање и разрешење дужности Управитеља;
  • Праћење финансијског стања Фондације;
  • Одлучивање о начину коришћења имовине Фондације;
  • Избор студената који су добитници Стипендије, у складу са критеријумима дефинисаним Статутом Фондације;
  • Одређивање износа Стипендије;
  • Усвајање финансијског плана и завршног рачуна Подношење извештаја Надзорном одбору о активностима и финансијској ситуацији Фондације;
  • Прављење развојног програма Фондације;
  • Одлучивање о изменама Статута Фондације;
  • Одлучивање о статусним променама, промени правне форме и престанку рада Фондације;
  • Доношење пословника о раду самог Управног одбора;
  • Обављање било ког другог задатка предвиђеног одлуком о оснивању или Статутом Фондације, одлуком Оснивача или законом;

Управни одбор је обавезан да подноси извештаје о раду Фондације Надзорном одбору најмање једном годишње, у року од 15 дана од дана доделе Стипендија.

Председник Управног одбора поседује следећа овлашћења:

  • Сазива седнице и утврђује дневни ред за седнице Управног одбора;
  • Председава седницама Управног одбора;
  • Припрема годишњи извештај о активностима Фондације и подноси га Надзорном одбору;
  • Обавља друге задатке предвиђене одлуком о оснивању или Статутом Фондације, одлуком Оснивача или Законом;

УПРАВИТЕЉ

Члан 11.

Управитеља Фондације именује и разрешава Управни одбор. Мандат Управитеља траје 4 године, уз могућност поновног избора.

Управитељ Фондације има следеће дужности:

  • Представља и заступа Фондацију према свим трећим лицима;
  • Одговара за законитост рада Фондације;
  • Води послове Фондације сагласно одлукама Управног одбора;
  • Води рачуна о извршењу одлука Управног одбора;
  • Подноси Управном одбору предлог финансијског плана и завршног рачуна, као и друге финансијске извештаје и извештаје о активностима и финансијској ситуацији Фондације;
  • Води рачуна о обавештавању чланова Управног одбора и Надзорног одбора о седницама одговарајућег органа;
  • Обавља друге задатке предвиђене Статутом Фондације, одлуком Оснивача или Законом;

НАДЗОРНИ ОДБОР

Члан 12.

Надзор над радом и правилним трошењем средстава Фондације врши Надзорни одбор.

Надзорни одбор чине три члана.

Једног члана Надзорног одбора именује Савет Филозофског факултета Универзитета у Београду из састава својих професора са Одељења за психологију, а другог такође именује исто тело а на предлог Друштва психолога Србије. Мандат овако изабраних чланова Надзорног одбора траје 4 године и може се понављати.

Трећи члан, који је уједно и председник Надзорног одбора Фондације, је професор који врши функцију декана Филозофског факултета универзитета у Београду. Мандат председника Надзорног одбора траје колико и његова функција декана.

У случају да декан Филозофског факултета одбије да буде члан и председник Надзорног одбора, Савет Филозофског факултета Универзитета у Београду ће из састава својих професора изабрати и трећег члана Надзорног одбора, који ће вршити функцију председника Надзорног одбора Фондације. У овом случају, мандат председника Надзорног одбора траје док траје и мандат друга два члана Надзорног одбора, што значи најдуже 4 године и може се понављати.

Као изузетак од правила установљеног у претходна три става, поставља се Дародавац за доживотног члана Надзорног одбора Фондације. У том смислу, док је он жив бираће се само још један члан Надзорног Одбора поред њега, и то на предлог Друштва психолога Србије, док ће улогу председника Надзорног одбора вршити декан Филозофског факултета Универзитета у Београду, односно професор постављен од стране Савета Филозофског факултета, у складу са ставовима 4. и 5. овог члана.

Дародавац се у сваком тренутку може одрећи свог права да убудуће буде члан Надзорног одбора Фондације, у ком случају ће се без изузетка примењивати правила установљена ставовима 1-5. овог члана.

Чланови и председник Надзорног одбора немају право ни на какву накнаду за свој рад у овом органу Фондације.

Седнице Управног одбора

Члан 13.

Надзорни одбор ће се састајати по потреби, а најмање једном годишње, у року од 30 дана од пријема извештаја Управног одбора.

Право на сазивање седница и утврђивање дневног реда на седницама Надзорног одбора имају председник Управног одбора и сви чланови Надзорног одбора.

За приступање одлучивању, потребно је присуство свих чланова Надзорног одбора или њихових пуномоћника.

Све одлуке Надзорног одбора се доносе једногласно.

Позив члановима Надзорног одбора на седницу Надзорног одбора упућује Управитељ, и то препорученом пошиљком или електронском поштом. Позив мора бити достављен члановима Надзорног одбора барем 15 дана пре одржавања седнице Надзорног одбора и мора садржати дневни ред предвиђен за ту седницу. Седнице Надзорног одбора могу се одржати и у случају да су позиви уручени у неком року краћем од 15 дана или да уопште нису уручени, али под условом да се са тим слажу сви чланови и председник Надзорног одбора.

Седнице Надзорног одбора се могу држати и путем конференцијске телефонске везе, тако да сви чланови и председник Надзорног одбора могу комуницирати један са другим.

Рад Надзорног одбора

Члан 14.

Управни одбор је обавезан да подноси извештаје о раду Фондације Надзорном одбору најмање једном годишње, у року од 15 дана од дана доделе Стипендија.

Ови извештаји ће садржати све битне информације у вези са радом Фондације, а нарочито податке везане за трошење средстава Фондације, избор студената који су добили Стипендију те године, као и избор страног факултета, врсте и трајање студија које ће ти студенти похађати уз помоћ предметне Стипендије. Извештаји морају бити уручени или послати на е-маил адресу свим члановима Надзорног одбора понаособ.

Сваки члан Надзорног одбора понаособ може у сваком тренутку захтевати од Управног одбора одређена објашњена у вези са радом Фондације или понашањем чланова, односно председника Управног одбора, односно Управитеља.

Сваки члан Надзорног одбора понаособ може у сваком разумном тренутку (у току радног времена, на радни дан) тражити и извршити увид у сва документа Фондације.

Сваки члан Надзорног одбора понаособ може у сваком тренутку покренути иницијативу за смењивање Управитеља или члана или председника Управног одбора у случају неправилности у раду Фондације, ненаменског трошења средстава, неодговорног понашања или незадовољавајућег поступања Управитеља или члана или председника Управног одбора у вези са вршењем њихових функција у Фондацији.

Иницијатива за опозив Управитеља покреће се образложеним захтевом упућеним Управном одбору.

Управни одбор је обавезан да, уколико оцени да је захтев за смену Управитеља основан, истог смени и на његово место постави новог. Управни одбор може поступити на исти начин и ако нађе да захтев за смену Управитеља није основан, али је то целисходно за даље несметано функционисање Фондације.

Иницијатива за смену члана или председника Управног одбора покреће се образложеним захтевом упућеним Савету Филозофског факултета.

Савет Филозофског факултета је обавезан да, уколико оцени да је захтев за смену члана, односно председника Управног одбора основан, истог смени и на његово место постави новог, у складу са принципима наведеним у члану 8. Статута. Савет Филозофског факултета може поступити на исти начин и ако нађе да захтев за смену члана и/или председника Управног одбора није основан, али је то целисходно за даље несметано функционисање Фондације.

Надлежности Надзорног одбора

Члан 15.

Надзорни одбор је надлежан нарочито за одлучивање о следећим питањима:

  • Врши надзор над радом и правилним трошењем средставаФондације;
  • Предлаже смену Управитеља, чланова и председника Управног одбора;
  • Обављање било ког другог задатка предвиђеног одлуком о оснивању или Статутом Фондације, одлуком Оснивача или законом;

ПОСТУПАК ДОДЕЛЕ СТИПЕНДИЈА

Расписивање конкурса

Члан 16.

Управни одбор Фондације расписује конкурс за доделу Стипендија најкасније до 30. априла сваке године.
Конкурс мора бити објављен на огласној табли и на интернет сајту Филозофског факултета у Београду, на интернет сајту саме Фондације, као и у билтену друштва психолога „Психолошке Новине“.
Оглас за предметни конкурс мора садржати објашњење у погледу саме Стипендије, као и услове и критеријуме за добијање исте. Оглас такође мора садржати и листу пратеће документације и „доказа“ који се морају приложити уз саму пријаву.
Рок у коме студенти могу поднети пријаве ради конкурисања за добијање Стипендије не може бити краћи од 30 дана од објављивања конкурса у складу са овим чланом.
Изузетно, у циљу заштите дугорочности и опстанка саме Фондације, Управни одбор Фондације може одлучити да се за поједину годину не расписује конкурс, осносно не додељују Стипендије, уколико финансијске или неке друге околности тако налажу.

Кандидати за Стипендију

Члан 17.

За Стипендију могу конкурисати студенти психологије и когнитивних наука са свих универзитета чији је оснивач Република Србија.
За Стипендију могу конкурисати студенти на завршној години основних студија и студенти постдипломских студија.
Управни одбор Фондације ће водити рачуна да студенти са завршне године основних студија и студенти постдипломских студија буду једнако заступљени међу добитницима Стипендија. Међутим, Управни одбор Фондације може одлучити и да наруши ову равнотежу уколико оцени да је то у опшем интересу образовног система Републике Србије и предметне струке, с тим да тако нарушена равнотежа не може прећи однос од 2:1 у корист једне од наведених група.

Критеријуми

Члан 18.
  • Критеријуми на основу којих ће Управни одбор бирати добитника Стипендија међу кандидатима ће бити нарочито следећи:
  • Доказани потенцијал кандидата (на основу просечне оцене, објављених радова и сл.);
  • Атрактивност предложеног страног факултета / образовног центра домаћина;
  • Јасност и корисност циљева који се желе постићи боравком на предложеном страном факултету / образовном центру;
  • Дужина боравка на предложеном страном факултету / образовном центру;
  • Потенцијал дугорочне сарадње између нашег(их) факултета и страног факултета / образовног центра домаћина;
  • Имовинско стање кандидата;

Доношење одуке о додели стипендије

Члан 19.

Одлуку о избору кандидата који у највећој мери оправдава(ју) доделу Стипендије(а) доноси Управни одбор Фондације применом критеријума наведених у претходном члану, а на основу слободне оцене документације, предлога и доказа које су кандидати поднели уз пријаву.
Број стипендија које ће бити додељене сваке године може варирати и зависи од финансијских могућности Фондације и других околности које су актуелне у датом тренутку. Управни одбор Фондације ће свакако тежити да број Стипендија које ће бити додељене сваке године буде што већи, а да то притом не буде на уштрб разумне дужине боравка кандидата на одговарајућем факултету / образовном центру.
У случају да Управни одбор Фондације, након разматрања пријава кандидата, закључи да нема довољно квалитетних кандидата или довољно конструктивних предлога пројеката, Управни одбор може одлучити да сва или један део новчаних средстава која су била предвиђена да те године буду дата у форми Стипендија не буду искоришћена у те сврхе. Управни одбор може одлучити да таква новчана средства прикључи главници, те да и она убудуће чине Средства Фондације, или да их додели у форми Стипендија наредне године.
У случају да расписани конкурс нема задовољавајући одзив студената, Управни одбор је обавезан да повећа „маркетиншку“ активност у току наредне године како би се повећала обавештеност и заинтересованост студената до идућег конкурса.

Објављивање одуке о додели стипендије

Члан 20.

Одлуку о избору кандидата којима ће се дати Стипендија(е) обавезно се објављује на огласној табли и на интернет сајту Филозофског факултета у Београду и на интернет сајту саме Фондације.

Могућност приговора

Члан 21.

Кандидати могу оспоравати одлуку Управног одбора о додели стипендије, у року од 15 дана од дана објављиваља исте, путем приговора упућеном Управном одбору Фондације.
Приговори се упућују на адресу Фондације, а Управни одбор је дужан да све приговоре уз своју представку и мишљење у погледу истих проследи свим члановима Надзорног одбора понаособ, у року од 7 дана од пријема приговора.
Надзорни одбор може:

  • Да се сагласи са одлуком Управног одбора, и у том случају је таква одлука Управног одбора коначна;
  • Поништити одлуку Управног одбора о додели стипендије и вратити му је на поновно одлучивање уз препоруку како да овај пут одлучи или преиначити одлуку Управног одбора, али само у случају очигледне и грубе повреде критеријума на основу којих се иста мора доносити ; Овако донета одлука Надзорног одбора је коначна.

ПРЕДСТАВЉАЊЕ И ЗАСТУПАЊЕ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 21.

Фондацију у правном промету заступа и представља Управитељ Фондације, без ограничења.

ЈАВНОСТ РАДА

Члан 23.

Годишњи извештај о раду фондације биће објављиван на интернет сајту Фондације.
Фонадација ће годишњи финансијски извештај достављати Агенцији за привредне регистре у складу са Законом о рачуноводству и ревизији.

СТАТУСНЕ ПРОМЕНЕ И ПРЕСТАНАК РАДА ФОНДАЦИЈЕ

Члан 24.

О статусним променама Фондације одлучује Управни одбор Фондације.
Фондација ће престати са радом у следећим случајевима:

  • Ако се исцрпе сва средства Фондације;
  • Ако постане немогуће испуњавање циљева Фондације;
  • Ако постане немогуће да Фондација настави свој рад под именом Професор Борислав Лоренц;

У случају престанка рада Фондације, сва имовина која преостане даће се некој од следећих задужбина, и то следећим редоследом приоритета:

  • Вукова задужбина, Краља Милана 2, Београд, чији су циљеви између осталог очување српског језика и писма, помагање издавања дела Вука Караџића, награђивање књижевног стваралаштва и научних радова из области којима се бавио и друго,

а у случају да Вукова задужбина престане са радом

  • Задужбини ”Доситеј Обрадовић”, Нушићева 4, Београд, чији су циљеви између осталог подстицање развоја књижевног стваралаштва младих уопште, пружање помоћи младим и даровитим писцима у објављивању и представљању њихових дела, пружање помоћи студентима славистике, србистике, румунистике и других усмерења с уоченим даром за језичко истраживање, књижевно стваралаштво и изучавање књижевности.

О престанку рада Фондације такође одлучује Управни одбор Фондације.

ЗНАК И ПЕЧАТ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 25.

Фондација има свој печат и знак (лого).
Печат Фондације је округлог облика са следећим садржајем: „Фондација Професор Борислав Лоренц Београд“.
Знак Фондације је такође округлог облика, а представљаће лик професора Борислава Лоренца уоквирен кругом.

ТРОШКОВИ ВОЂЕЊА ФОНДАЦИЈЕ

Члан 26.

Стручне, организационе и административно-техничке послове за Фондацију обављаће административне службе Филозофског факултета универзитета у Београду.
Изузетно, у случају да је неопходно ангажовање екстерне стручне помоћи, попут рачуновођа, финансијских и правних саветника, сви трошкови у вези са истим биће плаћени из прихода Фондације.

ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ

Члан 27.

Овај Статут ступа на снагу даном усвајања од стране Управног одбора.
Даном ступања на снагу овог Статута, у потпуности престаје да важи стари Статут Фондације, донет 28.06.2011.
О било каквим питањима у вези са изменама Статута одлучиваће Управни одбор Фондације.
Фондација ће обављати своју делатност у складу са позитивним прописима Републике Србије.

О Фондацији

На основу и у циљу усклађивања са одредбама Закона о задужбинама и фондацијама (“Сл. гласник РС”, бр. 88/2010, 99/2011 – др. закон и 44/2018 – др. закон) Управни одбор Фондације “ПРОФЕСОР БОРИСЛАВ ЛОРЕНЦ”, Чика Љубина 18-20, 11000 Београд, МБ: 17799959, ПИБ: 106969757, основане од стране Филозофског факултета Универзитета у Београду (у даљем тексту: Оснивач), дана 15.03. 2021. године, доноси следећи:

СТАТУТ ФОНДАЦИЈЕ „ПРОФЕСОР БОРИСЛАВ ЛОРЕНЦ“

Члан 1.

Овим Статутом ближе се уређује организовање и начин рада Фондације “ПРОФЕСОР БОРИСЛАВ ЛОРЕНЦ” (у даљем тексту: Фондација).
Статут се може променити одлуком Управног одбора Фондације уз сагласност Надзорног Одбора Фондације.

НАЗИВ И СЕДИШТЕ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 2.

Назив Фондације гласи: Фондација “ПРОФЕСОР БОРИСЛАВ ЛОРЕНЦ”.

Фондација нема скраћени назив.

Назив Фондације на енглеском језику, којим се иста може користити у правном промету гласи: Foundation “PROFESSOR BORISLAV LORENC”.

Члан 3.

Седиште Фондације је у Београду, улица Чика Љубина 18-20.

Члан 4.

Фондација има својство правног лица.

ЦИЉ ОСНИВАЊА ФОНДАЦИЈЕ

Члан 5.

Фондација је основана са циљем да помаже таленте из области психологије у границама својих могућности и тиме очува успомену на Борислава Лоренца (1883/1975), филозофа и професора Теолошког факултета у Београду, чија су најважнија дела “Психологија” (1926), “Мисао и акција” (1930) и “Психологија и филозофија религије” (1939).

Основни циљ Фондације је да стипендира најбоље студенте психологије и когнитивних наука („cognitive science“) са Филозофског факултета Универзитета у Београду, као и са осталих универзитета у Србији чији је оснивач Република Србија, са основних студија, мастер или докторских студија, који су током студија показали изузетне способности и капацитете, а у циљу да им омогући да проведу један или два семестра, у зависности од материјалних могућности, на неком од иностраних факултета и/или образовних центара, у неком од програма размене студената, стручног усавршавања или неког другог сличног програма.

Назив стипендије ће бити: „Стипендија Професор Борислав Лоренц“ (у даљем тексту: Стипендија).

Фондација ће сваке године додељивати Стипендије студентима психологије и/или когнитивних наука које буде одредио Управни одбор Фондације на основу критеријума дефинисаних овим Статутом.

Такође, циљ Фондације је да постоји, да штити, да увећава и сачува имовину Фондације за сва времена.

ИМОВИНА И ПРИХОДИ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 6.

Имовину Фондације у тренутку оснивања чине новчана средства у износу од 1.000 ЕУР, положена на привремени рачун у „OTP“ банци у Србији. По окончању поступка оснивања Фондације и претварању привременог банковног рачуна у трајни, очекује се од господина Борислава Лоренца из Стокхолма, држављанина Шведске, власника шведског пасоша број 45184709, издатог 1. маја 2004. године од стране полицијских власти у Стокхолму (у даљем тексту: Дародавца) да положи износ од 200.000 ЕУР на рачуне Фондације (у даљем тексту: Средства Фондације).

Приходи из којих се финансирају циљеви Фондације обезбеђују се из:

  • камате коју сваке године одбацују Средства Фондације положена на штедне рачуне у пословним банкама;
  • добити остварене трговином обвезницама Републике Србије или неким другим хартијама од вредности исто толико ниског ризика;
  • донација и спонзорстава;
  • поклона и прилога; и
  • других извора у складу са законом.

Средства Фондације се не смеју умањивати, односно директно користити за финансирање циљева Фондације, већ ће се у сваком тренутку чувати као главница која представља извор прихода кроз камате и добит које одбацује сваке године.

Фондација ће тежити томе да сваке године увећа основицу, односно Средства Фондације, за проценат инфлације валуте у којој се чувају, увећане за 1%.
Средства Фондације и приход остварен од права и имовине могу се користити искључиво за остваривање циљева и функције Фондације.

ОРГАНИ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 7.

Органи Фондације су Управни одбор, Управитељ и Надзорни одбор.

УПРАВНИ ОДБОР

Члан 8.

Фондацијом управља Управни одбор. Управни одбор Фондације биће састављен од три члана.

Два члана Управног одбора именује Савет Филозофског факултета универзитета у Београду из састава својих професора са одељења за психологију. Мандат овако изабраних чланова Управног одбора трајаће 4 године и може се понављати.

Трећи члан, који ће уједно бити и председник Управног одбора, ће у сваком тренутку бити професор који врши функцију управника Одељења за психологију на Филозофском факултету Универзитета у Београду. Мандат председника Управног одбора траје колико и његова функција управника Одељења за психологију.

У случају да управник Одељења за психологију одбије да буде члан и председник Управног одбора у складу са претходним ставом, Савет Филозофског факултета Универзитета у Београду ће из састава својих професора са Одељења за психологију изабрати и трећег члана Управног одбора, који ће вршити функцију председника Управног одбора Фондације. У овом случају, мандат председника Управног одбора траје док траје и мандат друга два члана Управног одбора, што значи најдуже 4 године и може се понављати.

Као изузетак од правила установљеног у претходна три става, поставља се Урош Атанасковић из Београда (ЈМБГ: 1207977710267) за члана Управног одбора Фондације на период од 4 године од дана њеног оснивања. У том смислу, док траје његов мандат бираће се само још један члан Управног одбора поред њега, док ће улогу председника Управног одбора вршити управник Одељења за психологију Филозофског факултета Универзитета у Београду, односно професор постављен од стране Савета Филозофског факултета, у складу са ставовима 4. и 5. овог члана.
Сваки члан Управног одбора се у сваком тренутку може одрећи свог права да убудуће буде члан Управног одбора Фондације, у ком случају ће се примењивати правила установљена ставовима 1-5. овог члана.

Чланови и председник Управног одбора немају право ни на какву накнаду за свој рад у овом органу Фондације.

Седнице Управног одбора

Члан 9.

Управни одбор има једну обавезну редовну годишњу седницу, коју мора одржати најкасније до 15. фебруара, на којој ће између осталог усвајати финансијске извештаје за претходну годину и извештај о активностима и финансијској ситуацији Фондације који даље прослеђује Надзорном одбору.

Поред редовне седнице предвиђене претходним ставом, Управни одбор може у сваком тренутку имати и ванредне седнице ради одлучивања о питањима која се тичу рада и остваривања циљева Фондације.

За приступање одлучивању, довољно је присуство просте већине чланова Управног одбора.

Све одлуке Управног одбора се доносе простом већином гласова свих чланова Управног одбора.

Седнице Управног одбора сазива председник Управног одбора.

Позив члановима Управног одбора на седницу Управног одбора може се упутити препорученом пошиљком или електронском поштом. Позив мора бити достављен члановима Управног одбора барем 15 дана пре одржавања седнице Управног одбора и мора садржати дневни ред предвиђен за ту седницу. Седнице Управног одбора могу се одржати и у случају да су позиви уручени у неком року краћем од 15 дана или да уопште нису уручени, али под условом да се са тим слажу сви чланови и председник Управног одбора.

Седнице Управног одбора се могу држати и путем конференцијске телефонске везе, али тако да сви чланови и председник Управног одбора могу комуницирати један са другим.

Надлежности Управног одбора

Члан 10.

Управни одбор је надлежан нарочито за одлучивање о следећим питањима:

  • Управљање Фондацијом;
  • Именовање и разрешење дужности Управитеља;
  • Праћење финансијског стања Фондације;
  • Одлучивање о начину коришћења имовине Фондације;
  • Избор студената који су добитници Стипендије, у складу са критеријумима дефинисаним Статутом Фондације;
  • Одређивање износа Стипендије;
  • Усвајање финансијског плана и завршног рачуна Подношење извештаја Надзорном одбору о активностима и финансијској ситуацији Фондације;
  • Прављење развојног програма Фондације;
  • Одлучивање о изменама Статута Фондације;
  • Одлучивање о статусним променама, промени правне форме и престанку рада Фондације;
  • Доношење пословника о раду самог Управног одбора;
  • Обављање било ког другог задатка предвиђеног одлуком о оснивању или Статутом Фондације, одлуком Оснивача или законом;

Управни одбор је обавезан да подноси извештаје о раду Фондације Надзорном одбору најмање једном годишње, у року од 15 дана од дана доделе Стипендија.

Председник Управног одбора поседује следећа овлашћења:

  • Сазива седнице и утврђује дневни ред за седнице Управног одбора;
  • Председава седницама Управног одбора;
  • Припрема годишњи извештај о активностима Фондације и подноси га Надзорном одбору;
  • Обавља друге задатке предвиђене одлуком о оснивању или Статутом Фондације, одлуком Оснивача или Законом;

УПРАВИТЕЉ

Члан 11.

Управитеља Фондације именује и разрешава Управни одбор. Мандат Управитеља траје 4 године, уз могућност поновног избора.

Управитељ Фондације има следеће дужности:

  • Представља и заступа Фондацију према свим трећим лицима;
  • Одговара за законитост рада Фондације;
  • Води послове Фондације сагласно одлукама Управног одбора;
  • Води рачуна о извршењу одлука Управног одбора;
  • Подноси Управном одбору предлог финансијског плана и завршног рачуна, као и друге финансијске извештаје и извештаје о активностима и финансијској ситуацији Фондације;
  • Води рачуна о обавештавању чланова Управног одбора и Надзорног одбора о седницама одговарајућег органа;
  • Обавља друге задатке предвиђене Статутом Фондације, одлуком Оснивача или Законом;

НАДЗОРНИ ОДБОР

Члан 12.

Надзор над радом и правилним трошењем средстава Фондације врши Надзорни одбор.

Надзорни одбор чине три члана.

Једног члана Надзорног одбора именује Савет Филозофског факултета Универзитета у Београду из састава својих професора са Одељења за психологију, а другог такође именује исто тело а на предлог Друштва психолога Србије. Мандат овако изабраних чланова Надзорног одбора траје 4 године и може се понављати.

Трећи члан, који је уједно и председник Надзорног одбора Фондације, је професор који врши функцију декана Филозофског факултета универзитета у Београду. Мандат председника Надзорног одбора траје колико и његова функција декана.

У случају да декан Филозофског факултета одбије да буде члан и председник Надзорног одбора, Савет Филозофског факултета Универзитета у Београду ће из састава својих професора изабрати и трећег члана Надзорног одбора, који ће вршити функцију председника Надзорног одбора Фондације. У овом случају, мандат председника Надзорног одбора траје док траје и мандат друга два члана Надзорног одбора, што значи најдуже 4 године и може се понављати.

Као изузетак од правила установљеног у претходна три става, поставља се Дародавац за доживотног члана Надзорног одбора Фондације. У том смислу, док је он жив бираће се само још један члан Надзорног Одбора поред њега, и то на предлог Друштва психолога Србије, док ће улогу председника Надзорног одбора вршити декан Филозофског факултета Универзитета у Београду, односно професор постављен од стране Савета Филозофског факултета, у складу са ставовима 4. и 5. овог члана.

Дародавац се у сваком тренутку може одрећи свог права да убудуће буде члан Надзорног одбора Фондације, у ком случају ће се без изузетка примењивати правила установљена ставовима 1-5. овог члана.

Чланови и председник Надзорног одбора немају право ни на какву накнаду за свој рад у овом органу Фондације.

Седнице Управног одбора

Члан 13.

Надзорни одбор ће се састајати по потреби, а најмање једном годишње, у року од 30 дана од пријема извештаја Управног одбора.

Право на сазивање седница и утврђивање дневног реда на седницама Надзорног одбора имају председник Управног одбора и сви чланови Надзорног одбора.

За приступање одлучивању, потребно је присуство свих чланова Надзорног одбора или њихових пуномоћника.

Све одлуке Надзорног одбора се доносе једногласно.

Позив члановима Надзорног одбора на седницу Надзорног одбора упућује Управитељ, и то препорученом пошиљком или електронском поштом. Позив мора бити достављен члановима Надзорног одбора барем 15 дана пре одржавања седнице Надзорног одбора и мора садржати дневни ред предвиђен за ту седницу. Седнице Надзорног одбора могу се одржати и у случају да су позиви уручени у неком року краћем од 15 дана или да уопште нису уручени, али под условом да се са тим слажу сви чланови и председник Надзорног одбора.

Седнице Надзорног одбора се могу држати и путем конференцијске телефонске везе, тако да сви чланови и председник Надзорног одбора могу комуницирати један са другим.

Рад Надзорног одбора

Члан 14.

Управни одбор је обавезан да подноси извештаје о раду Фондације Надзорном одбору најмање једном годишње, у року од 15 дана од дана доделе Стипендија.

Ови извештаји ће садржати све битне информације у вези са радом Фондације, а нарочито податке везане за трошење средстава Фондације, избор студената који су добили Стипендију те године, као и избор страног факултета, врсте и трајање студија које ће ти студенти похађати уз помоћ предметне Стипендије. Извештаји морају бити уручени или послати на е-маил адресу свим члановима Надзорног одбора понаособ.

Сваки члан Надзорног одбора понаособ може у сваком тренутку захтевати од Управног одбора одређена објашњена у вези са радом Фондације или понашањем чланова, односно председника Управног одбора, односно Управитеља.

Сваки члан Надзорног одбора понаособ може у сваком разумном тренутку (у току радног времена, на радни дан) тражити и извршити увид у сва документа Фондације.

Сваки члан Надзорног одбора понаособ може у сваком тренутку покренути иницијативу за смењивање Управитеља или члана или председника Управног одбора у случају неправилности у раду Фондације, ненаменског трошења средстава, неодговорног понашања или незадовољавајућег поступања Управитеља или члана или председника Управног одбора у вези са вршењем њихових функција у Фондацији.

Иницијатива за опозив Управитеља покреће се образложеним захтевом упућеним Управном одбору.

Управни одбор је обавезан да, уколико оцени да је захтев за смену Управитеља основан, истог смени и на његово место постави новог. Управни одбор може поступити на исти начин и ако нађе да захтев за смену Управитеља није основан, али је то целисходно за даље несметано функционисање Фондације.

Иницијатива за смену члана или председника Управног одбора покреће се образложеним захтевом упућеним Савету Филозофског факултета.

Савет Филозофског факултета је обавезан да, уколико оцени да је захтев за смену члана, односно председника Управног одбора основан, истог смени и на његово место постави новог, у складу са принципима наведеним у члану 8. Статута. Савет Филозофског факултета може поступити на исти начин и ако нађе да захтев за смену члана и/или председника Управног одбора није основан, али је то целисходно за даље несметано функционисање Фондације.

Надлежности Надзорног одбора

Члан 15.

Надзорни одбор је надлежан нарочито за одлучивање о следећим питањима:

  • Врши надзор над радом и правилним трошењем средставаФондације;
  • Предлаже смену Управитеља, чланова и председника Управног одбора;
  • Обављање било ког другог задатка предвиђеног одлуком о оснивању или Статутом Фондације, одлуком Оснивача или законом;

ПОСТУПАК ДОДЕЛЕ СТИПЕНДИЈА

Расписивање конкурса

Члан 16.

Управни одбор Фондације расписује конкурс за доделу Стипендија најкасније до 30. априла сваке године.
Конкурс мора бити објављен на огласној табли и на интернет сајту Филозофског факултета у Београду, на интернет сајту саме Фондације, као и у билтену друштва психолога „Психолошке Новине“.
Оглас за предметни конкурс мора садржати објашњење у погледу саме Стипендије, као и услове и критеријуме за добијање исте. Оглас такође мора садржати и листу пратеће документације и „доказа“ који се морају приложити уз саму пријаву.
Рок у коме студенти могу поднети пријаве ради конкурисања за добијање Стипендије не може бити краћи од 30 дана од објављивања конкурса у складу са овим чланом.
Изузетно, у циљу заштите дугорочности и опстанка саме Фондације, Управни одбор Фондације може одлучити да се за поједину годину не расписује конкурс, осносно не додељују Стипендије, уколико финансијске или неке друге околности тако налажу.

Кандидати за Стипендију

Члан 17.

За Стипендију могу конкурисати студенти психологије и когнитивних наука са свих универзитета чији је оснивач Република Србија.
За Стипендију могу конкурисати студенти на завршној години основних студија и студенти постдипломских студија.
Управни одбор Фондације ће водити рачуна да студенти са завршне године основних студија и студенти постдипломских студија буду једнако заступљени међу добитницима Стипендија. Међутим, Управни одбор Фондације може одлучити и да наруши ову равнотежу уколико оцени да је то у опшем интересу образовног система Републике Србије и предметне струке, с тим да тако нарушена равнотежа не може прећи однос од 2:1 у корист једне од наведених група.

Критеријуми

Члан 18.
  • Критеријуми на основу којих ће Управни одбор бирати добитника Стипендија међу кандидатима ће бити нарочито следећи:
  • Доказани потенцијал кандидата (на основу просечне оцене, објављених радова и сл.);
  • Атрактивност предложеног страног факултета / образовног центра домаћина;
  • Јасност и корисност циљева који се желе постићи боравком на предложеном страном факултету / образовном центру;
  • Дужина боравка на предложеном страном факултету / образовном центру;
  • Потенцијал дугорочне сарадње између нашег(их) факултета и страног факултета / образовног центра домаћина;
  • Имовинско стање кандидата;

Доношење одуке о додели стипендије

Члан 19.

Одлуку о избору кандидата који у највећој мери оправдава(ју) доделу Стипендије(а) доноси Управни одбор Фондације применом критеријума наведених у претходном члану, а на основу слободне оцене документације, предлога и доказа које су кандидати поднели уз пријаву.
Број стипендија које ће бити додељене сваке године може варирати и зависи од финансијских могућности Фондације и других околности које су актуелне у датом тренутку. Управни одбор Фондације ће свакако тежити да број Стипендија које ће бити додељене сваке године буде што већи, а да то притом не буде на уштрб разумне дужине боравка кандидата на одговарајућем факултету / образовном центру.
У случају да Управни одбор Фондације, након разматрања пријава кандидата, закључи да нема довољно квалитетних кандидата или довољно конструктивних предлога пројеката, Управни одбор може одлучити да сва или један део новчаних средстава која су била предвиђена да те године буду дата у форми Стипендија не буду искоришћена у те сврхе. Управни одбор може одлучити да таква новчана средства прикључи главници, те да и она убудуће чине Средства Фондације, или да их додели у форми Стипендија наредне године.
У случају да расписани конкурс нема задовољавајући одзив студената, Управни одбор је обавезан да повећа „маркетиншку“ активност у току наредне године како би се повећала обавештеност и заинтересованост студената до идућег конкурса.

Објављивање одуке о додели стипендије

Члан 20.

Одлуку о избору кандидата којима ће се дати Стипендија(е) обавезно се објављује на огласној табли и на интернет сајту Филозофског факултета у Београду и на интернет сајту саме Фондације.

Могућност приговора

Члан 21.

Кандидати могу оспоравати одлуку Управног одбора о додели стипендије, у року од 15 дана од дана објављиваља исте, путем приговора упућеном Управном одбору Фондације.
Приговори се упућују на адресу Фондације, а Управни одбор је дужан да све приговоре уз своју представку и мишљење у погледу истих проследи свим члановима Надзорног одбора понаособ, у року од 7 дана од пријема приговора.
Надзорни одбор може:

  • Да се сагласи са одлуком Управног одбора, и у том случају је таква одлука Управног одбора коначна;
  • Поништити одлуку Управног одбора о додели стипендије и вратити му је на поновно одлучивање уз препоруку како да овај пут одлучи или преиначити одлуку Управног одбора, али само у случају очигледне и грубе повреде критеријума на основу којих се иста мора доносити ; Овако донета одлука Надзорног одбора је коначна.

ПРЕДСТАВЉАЊЕ И ЗАСТУПАЊЕ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 21.

Фондацију у правном промету заступа и представља Управитељ Фондације, без ограничења.

ЈАВНОСТ РАДА

Члан 23.

Годишњи извештај о раду фондације биће објављиван на интернет сајту Фондације.
Фонадација ће годишњи финансијски извештај достављати Агенцији за привредне регистре у складу са Законом о рачуноводству и ревизији.

СТАТУСНЕ ПРОМЕНЕ И ПРЕСТАНАК РАДА ФОНДАЦИЈЕ

Члан 24.

О статусним променама Фондације одлучује Управни одбор Фондације.
Фондација ће престати са радом у следећим случајевима:

  • Ако се исцрпе сва средства Фондације;
  • Ако постане немогуће испуњавање циљева Фондације;
  • Ако постане немогуће да Фондација настави свој рад под именом Професор Борислав Лоренц;

У случају престанка рада Фондације, сва имовина која преостане даће се некој од следећих задужбина, и то следећим редоследом приоритета:

  • Вукова задужбина, Краља Милана 2, Београд, чији су циљеви између осталог очување српског језика и писма, помагање издавања дела Вука Караџића, награђивање књижевног стваралаштва и научних радова из области којима се бавио и друго,

а у случају да Вукова задужбина престане са радом

  • Задужбини ”Доситеј Обрадовић”, Нушићева 4, Београд, чији су циљеви између осталог подстицање развоја књижевног стваралаштва младих уопште, пружање помоћи младим и даровитим писцима у објављивању и представљању њихових дела, пружање помоћи студентима славистике, србистике, румунистике и других усмерења с уоченим даром за језичко истраживање, књижевно стваралаштво и изучавање књижевности.

О престанку рада Фондације такође одлучује Управни одбор Фондације.

ЗНАК И ПЕЧАТ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 25.

Фондација има свој печат и знак (лого).
Печат Фондације је округлог облика са следећим садржајем: „Фондација Професор Борислав Лоренц Београд“.
Знак Фондације је такође округлог облика, а представљаће лик професора Борислава Лоренца уоквирен кругом.

ТРОШКОВИ ВОЂЕЊА ФОНДАЦИЈЕ

Члан 26.

Стручне, организационе и административно-техничке послове за Фондацију обављаће административне службе Филозофског факултета универзитета у Београду.
Изузетно, у случају да је неопходно ангажовање екстерне стручне помоћи, попут рачуновођа, финансијских и правних саветника, сви трошкови у вези са истим биће плаћени из прихода Фондације.

ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ

Члан 27.

Овај Статут ступа на снагу даном усвајања од стране Управног одбора.
Даном ступања на снагу овог Статута, у потпуности престаје да важи стари Статут Фондације, донет 28.06.2011.
О било каквим питањима у вези са изменама Статута одлучиваће Управни одбор Фондације.
Фондација ће обављати своју делатност у складу са позитивним прописима Републике Србије.

О Фондацији

На основу и у циљу усклађивања са одредбама Закона о задужбинама и фондацијама (“Сл. гласник РС”, бр. 88/2010, 99/2011 – др. закон и 44/2018 – др. закон) Управни одбор Фондације “ПРОФЕСОР БОРИСЛАВ ЛОРЕНЦ”, Чика Љубина 18-20, 11000 Београд, МБ: 17799959, ПИБ: 106969757, основане од стране Филозофског факултета Универзитета у Београду (у даљем тексту: Оснивач), дана 15.03. 2021. године, доноси следећи:

СТАТУТ ФОНДАЦИЈЕ „ПРОФЕСОР БОРИСЛАВ ЛОРЕНЦ“

Члан 1.

Овим Статутом ближе се уређује организовање и начин рада Фондације “ПРОФЕСОР БОРИСЛАВ ЛОРЕНЦ” (у даљем тексту: Фондација).
Статут се може променити одлуком Управног одбора Фондације уз сагласност Надзорног Одбора Фондације.

НАЗИВ И СЕДИШТЕ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 2.

Назив Фондације гласи: Фондација “ПРОФЕСОР БОРИСЛАВ ЛОРЕНЦ”.

Фондација нема скраћени назив.

Назив Фондације на енглеском језику, којим се иста може користити у правном промету гласи: Foundation “PROFESSOR BORISLAV LORENC”.

Члан 3.

Седиште Фондације је у Београду, улица Чика Љубина 18-20.

Члан 4.

Фондација има својство правног лица.

ЦИЉ ОСНИВАЊА ФОНДАЦИЈЕ

Члан 5.

Фондација је основана са циљем да помаже таленте из области психологије у границама својих могућности и тиме очува успомену на Борислава Лоренца (1883/1975), филозофа и професора Теолошког факултета у Београду, чија су најважнија дела “Психологија” (1926), “Мисао и акција” (1930) и “Психологија и филозофија религије” (1939).

Основни циљ Фондације је да стипендира најбоље студенте психологије и когнитивних наука („cognitive science“) са Филозофског факултета Универзитета у Београду, као и са осталих универзитета у Србији чији је оснивач Република Србија, са основних студија, мастер или докторских студија, који су током студија показали изузетне способности и капацитете, а у циљу да им омогући да проведу један или два семестра, у зависности од материјалних могућности, на неком од иностраних факултета и/или образовних центара, у неком од програма размене студената, стручног усавршавања или неког другог сличног програма.

Назив стипендије ће бити: „Стипендија Професор Борислав Лоренц“ (у даљем тексту: Стипендија).

Фондација ће сваке године додељивати Стипендије студентима психологије и/или когнитивних наука које буде одредио Управни одбор Фондације на основу критеријума дефинисаних овим Статутом.

Такође, циљ Фондације је да постоји, да штити, да увећава и сачува имовину Фондације за сва времена.

ИМОВИНА И ПРИХОДИ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 6.

Имовину Фондације у тренутку оснивања чине новчана средства у износу од 1.000 ЕУР, положена на привремени рачун у „OTP“ банци у Србији. По окончању поступка оснивања Фондације и претварању привременог банковног рачуна у трајни, очекује се од господина Борислава Лоренца из Стокхолма, држављанина Шведске, власника шведског пасоша број 45184709, издатог 1. маја 2004. године од стране полицијских власти у Стокхолму (у даљем тексту: Дародавца) да положи износ од 200.000 ЕУР на рачуне Фондације (у даљем тексту: Средства Фондације).

Приходи из којих се финансирају циљеви Фондације обезбеђују се из:

  • камате коју сваке године одбацују Средства Фондације положена на штедне рачуне у пословним банкама;
  • добити остварене трговином обвезницама Републике Србије или неким другим хартијама од вредности исто толико ниског ризика;
  • донација и спонзорстава;
  • поклона и прилога; и
  • других извора у складу са законом.

Средства Фондације се не смеју умањивати, односно директно користити за финансирање циљева Фондације, већ ће се у сваком тренутку чувати као главница која представља извор прихода кроз камате и добит које одбацује сваке године.

Фондација ће тежити томе да сваке године увећа основицу, односно Средства Фондације, за проценат инфлације валуте у којој се чувају, увећане за 1%.
Средства Фондације и приход остварен од права и имовине могу се користити искључиво за остваривање циљева и функције Фондације.

ОРГАНИ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 7.

Органи Фондације су Управни одбор, Управитељ и Надзорни одбор.

УПРАВНИ ОДБОР

Члан 8.

Фондацијом управља Управни одбор. Управни одбор Фондације биће састављен од три члана.

Два члана Управног одбора именује Савет Филозофског факултета универзитета у Београду из састава својих професора са одељења за психологију. Мандат овако изабраних чланова Управног одбора трајаће 4 године и може се понављати.

Трећи члан, који ће уједно бити и председник Управног одбора, ће у сваком тренутку бити професор који врши функцију управника Одељења за психологију на Филозофском факултету Универзитета у Београду. Мандат председника Управног одбора траје колико и његова функција управника Одељења за психологију.

У случају да управник Одељења за психологију одбије да буде члан и председник Управног одбора у складу са претходним ставом, Савет Филозофског факултета Универзитета у Београду ће из састава својих професора са Одељења за психологију изабрати и трећег члана Управног одбора, који ће вршити функцију председника Управног одбора Фондације. У овом случају, мандат председника Управног одбора траје док траје и мандат друга два члана Управног одбора, што значи најдуже 4 године и може се понављати.

Као изузетак од правила установљеног у претходна три става, поставља се Урош Атанасковић из Београда (ЈМБГ: 1207977710267) за члана Управног одбора Фондације на период од 4 године од дана њеног оснивања. У том смислу, док траје његов мандат бираће се само још један члан Управног одбора поред њега, док ће улогу председника Управног одбора вршити управник Одељења за психологију Филозофског факултета Универзитета у Београду, односно професор постављен од стране Савета Филозофског факултета, у складу са ставовима 4. и 5. овог члана.
Сваки члан Управног одбора се у сваком тренутку може одрећи свог права да убудуће буде члан Управног одбора Фондације, у ком случају ће се примењивати правила установљена ставовима 1-5. овог члана.

Чланови и председник Управног одбора немају право ни на какву накнаду за свој рад у овом органу Фондације.

Седнице Управног одбора

Члан 9.

Управни одбор има једну обавезну редовну годишњу седницу, коју мора одржати најкасније до 15. фебруара, на којој ће између осталог усвајати финансијске извештаје за претходну годину и извештај о активностима и финансијској ситуацији Фондације који даље прослеђује Надзорном одбору.

Поред редовне седнице предвиђене претходним ставом, Управни одбор може у сваком тренутку имати и ванредне седнице ради одлучивања о питањима која се тичу рада и остваривања циљева Фондације.

За приступање одлучивању, довољно је присуство просте већине чланова Управног одбора.

Све одлуке Управног одбора се доносе простом већином гласова свих чланова Управног одбора.

Седнице Управног одбора сазива председник Управног одбора.

Позив члановима Управног одбора на седницу Управног одбора може се упутити препорученом пошиљком или електронском поштом. Позив мора бити достављен члановима Управног одбора барем 15 дана пре одржавања седнице Управног одбора и мора садржати дневни ред предвиђен за ту седницу. Седнице Управног одбора могу се одржати и у случају да су позиви уручени у неком року краћем од 15 дана или да уопште нису уручени, али под условом да се са тим слажу сви чланови и председник Управног одбора.

Седнице Управног одбора се могу држати и путем конференцијске телефонске везе, али тако да сви чланови и председник Управног одбора могу комуницирати један са другим.

Надлежности Управног одбора

Члан 10.

Управни одбор је надлежан нарочито за одлучивање о следећим питањима:

  • Управљање Фондацијом;
  • Именовање и разрешење дужности Управитеља;
  • Праћење финансијског стања Фондације;
  • Одлучивање о начину коришћења имовине Фондације;
  • Избор студената који су добитници Стипендије, у складу са критеријумима дефинисаним Статутом Фондације;
  • Одређивање износа Стипендије;
  • Усвајање финансијског плана и завршног рачуна Подношење извештаја Надзорном одбору о активностима и финансијској ситуацији Фондације;
  • Прављење развојног програма Фондације;
  • Одлучивање о изменама Статута Фондације;
  • Одлучивање о статусним променама, промени правне форме и престанку рада Фондације;
  • Доношење пословника о раду самог Управног одбора;
  • Обављање било ког другог задатка предвиђеног одлуком о оснивању или Статутом Фондације, одлуком Оснивача или законом;

Управни одбор је обавезан да подноси извештаје о раду Фондације Надзорном одбору најмање једном годишње, у року од 15 дана од дана доделе Стипендија.

Председник Управног одбора поседује следећа овлашћења:

  • Сазива седнице и утврђује дневни ред за седнице Управног одбора;
  • Председава седницама Управног одбора;
  • Припрема годишњи извештај о активностима Фондације и подноси га Надзорном одбору;
  • Обавља друге задатке предвиђене одлуком о оснивању или Статутом Фондације, одлуком Оснивача или Законом;

УПРАВИТЕЉ

Члан 11.

Управитеља Фондације именује и разрешава Управни одбор. Мандат Управитеља траје 4 године, уз могућност поновног избора.

Управитељ Фондације има следеће дужности:

  • Представља и заступа Фондацију према свим трећим лицима;
  • Одговара за законитост рада Фондације;
  • Води послове Фондације сагласно одлукама Управног одбора;
  • Води рачуна о извршењу одлука Управног одбора;
  • Подноси Управном одбору предлог финансијског плана и завршног рачуна, као и друге финансијске извештаје и извештаје о активностима и финансијској ситуацији Фондације;
  • Води рачуна о обавештавању чланова Управног одбора и Надзорног одбора о седницама одговарајућег органа;
  • Обавља друге задатке предвиђене Статутом Фондације, одлуком Оснивача или Законом;

НАДЗОРНИ ОДБОР

Члан 12.

Надзор над радом и правилним трошењем средстава Фондације врши Надзорни одбор.

Надзорни одбор чине три члана.

Једног члана Надзорног одбора именује Савет Филозофског факултета Универзитета у Београду из састава својих професора са Одељења за психологију, а другог такође именује исто тело а на предлог Друштва психолога Србије. Мандат овако изабраних чланова Надзорног одбора траје 4 године и може се понављати.

Трећи члан, који је уједно и председник Надзорног одбора Фондације, је професор који врши функцију декана Филозофског факултета универзитета у Београду. Мандат председника Надзорног одбора траје колико и његова функција декана.

У случају да декан Филозофског факултета одбије да буде члан и председник Надзорног одбора, Савет Филозофског факултета Универзитета у Београду ће из састава својих професора изабрати и трећег члана Надзорног одбора, који ће вршити функцију председника Надзорног одбора Фондације. У овом случају, мандат председника Надзорног одбора траје док траје и мандат друга два члана Надзорног одбора, што значи најдуже 4 године и може се понављати.

Као изузетак од правила установљеног у претходна три става, поставља се Дародавац за доживотног члана Надзорног одбора Фондације. У том смислу, док је он жив бираће се само још један члан Надзорног Одбора поред њега, и то на предлог Друштва психолога Србије, док ће улогу председника Надзорног одбора вршити декан Филозофског факултета Универзитета у Београду, односно професор постављен од стране Савета Филозофског факултета, у складу са ставовима 4. и 5. овог члана.

Дародавац се у сваком тренутку може одрећи свог права да убудуће буде члан Надзорног одбора Фондације, у ком случају ће се без изузетка примењивати правила установљена ставовима 1-5. овог члана.

Чланови и председник Надзорног одбора немају право ни на какву накнаду за свој рад у овом органу Фондације.

Седнице Управног одбора

Члан 13.

Надзорни одбор ће се састајати по потреби, а најмање једном годишње, у року од 30 дана од пријема извештаја Управног одбора.

Право на сазивање седница и утврђивање дневног реда на седницама Надзорног одбора имају председник Управног одбора и сви чланови Надзорног одбора.

За приступање одлучивању, потребно је присуство свих чланова Надзорног одбора или њихових пуномоћника.

Све одлуке Надзорног одбора се доносе једногласно.

Позив члановима Надзорног одбора на седницу Надзорног одбора упућује Управитељ, и то препорученом пошиљком или електронском поштом. Позив мора бити достављен члановима Надзорног одбора барем 15 дана пре одржавања седнице Надзорног одбора и мора садржати дневни ред предвиђен за ту седницу. Седнице Надзорног одбора могу се одржати и у случају да су позиви уручени у неком року краћем од 15 дана или да уопште нису уручени, али под условом да се са тим слажу сви чланови и председник Надзорног одбора.

Седнице Надзорног одбора се могу држати и путем конференцијске телефонске везе, тако да сви чланови и председник Надзорног одбора могу комуницирати један са другим.

Рад Надзорног одбора

Члан 14.

Управни одбор је обавезан да подноси извештаје о раду Фондације Надзорном одбору најмање једном годишње, у року од 15 дана од дана доделе Стипендија.

Ови извештаји ће садржати све битне информације у вези са радом Фондације, а нарочито податке везане за трошење средстава Фондације, избор студената који су добили Стипендију те године, као и избор страног факултета, врсте и трајање студија које ће ти студенти похађати уз помоћ предметне Стипендије. Извештаји морају бити уручени или послати на е-маил адресу свим члановима Надзорног одбора понаособ.

Сваки члан Надзорног одбора понаособ може у сваком тренутку захтевати од Управног одбора одређена објашњена у вези са радом Фондације или понашањем чланова, односно председника Управног одбора, односно Управитеља.

Сваки члан Надзорног одбора понаособ може у сваком разумном тренутку (у току радног времена, на радни дан) тражити и извршити увид у сва документа Фондације.

Сваки члан Надзорног одбора понаособ може у сваком тренутку покренути иницијативу за смењивање Управитеља или члана или председника Управног одбора у случају неправилности у раду Фондације, ненаменског трошења средстава, неодговорног понашања или незадовољавајућег поступања Управитеља или члана или председника Управног одбора у вези са вршењем њихових функција у Фондацији.

Иницијатива за опозив Управитеља покреће се образложеним захтевом упућеним Управном одбору.

Управни одбор је обавезан да, уколико оцени да је захтев за смену Управитеља основан, истог смени и на његово место постави новог. Управни одбор може поступити на исти начин и ако нађе да захтев за смену Управитеља није основан, али је то целисходно за даље несметано функционисање Фондације.

Иницијатива за смену члана или председника Управног одбора покреће се образложеним захтевом упућеним Савету Филозофског факултета.

Савет Филозофског факултета је обавезан да, уколико оцени да је захтев за смену члана, односно председника Управног одбора основан, истог смени и на његово место постави новог, у складу са принципима наведеним у члану 8. Статута. Савет Филозофског факултета може поступити на исти начин и ако нађе да захтев за смену члана и/или председника Управног одбора није основан, али је то целисходно за даље несметано функционисање Фондације.

Надлежности Надзорног одбора

Члан 15.

Надзорни одбор је надлежан нарочито за одлучивање о следећим питањима:

  • Врши надзор над радом и правилним трошењем средставаФондације;
  • Предлаже смену Управитеља, чланова и председника Управног одбора;
  • Обављање било ког другог задатка предвиђеног одлуком о оснивању или Статутом Фондације, одлуком Оснивача или законом;

ПОСТУПАК ДОДЕЛЕ СТИПЕНДИЈА

Расписивање конкурса

Члан 16.

Управни одбор Фондације расписује конкурс за доделу Стипендија најкасније до 30. априла сваке године.

Конкурс мора бити објављен на огласној табли и на интернет сајту Филозофског факултета у Београду, на интернет сајту саме Фондације, као и у билтену друштва психолога „Психолошке Новине“.

Оглас за предметни конкурс мора садржати објашњење у погледу саме Стипендије, као и услове и критеријуме за добијање исте. Оглас такође мора садржати и листу пратеће документације и „доказа“ који се морају приложити уз саму пријаву.

Рок у коме студенти могу поднети пријаве ради конкурисања за добијање Стипендије не може бити краћи од 30 дана од објављивања конкурса у складу са овим чланом.

Изузетно, у циљу заштите дугорочности и опстанка саме Фондације, Управни одбор Фондације може одлучити да се за поједину годину не расписује конкурс, осносно не додељују Стипендије, уколико финансијске или неке друге околности тако налажу.

Кандидати за Стипендију

Члан 17.

За Стипендију могу конкурисати студенти психологије и когнитивних наука са свих универзитета чији је оснивач Република Србија.

За Стипендију могу конкурисати студенти на завршној години основних студија и студенти постдипломских студија.

Управни одбор Фондације ће водити рачуна да студенти са завршне године основних студија и студенти постдипломских студија буду једнако заступљени међу добитницима Стипендија. Међутим, Управни одбор Фондације може одлучити и да наруши ову равнотежу уколико оцени да је то у опшем интересу образовног система Републике Србије и предметне струке, с тим да тако нарушена равнотежа не може прећи однос од 2:1 у корист једне од наведених група.

Критеријуми

Члан 18.
  • Критеријуми на основу којих ће Управни одбор бирати добитника Стипендија међу кандидатима ће бити нарочито следећи:
  • Доказани потенцијал кандидата (на основу просечне оцене, објављених радова и сл.);
  • Атрактивност предложеног страног факултета / образовног центра домаћина;
  • Јасност и корисност циљева који се желе постићи боравком на предложеном страном факултету / образовном центру;
  • Дужина боравка на предложеном страном факултету / образовном центру;
  • Потенцијал дугорочне сарадње између нашег(их) факултета и страног факултета / образовног центра домаћина;
  • Имовинско стање кандидата;

Доношење одуке о додели стипендије

Члан 19.

Одлуку о избору кандидата који у највећој мери оправдава(ју) доделу Стипендије(а) доноси Управни одбор Фондације применом критеријума наведених у претходном члану, а на основу слободне оцене документације, предлога и доказа које су кандидати поднели уз пријаву.

Број стипендија које ће бити додељене сваке године може варирати и зависи од финансијских могућности Фондације и других околности које су актуелне у датом тренутку. Управни одбор Фондације ће свакако тежити да број Стипендија које ће бити додељене сваке године буде што већи, а да то притом не буде на уштрб разумне дужине боравка кандидата на одговарајућем факултету / образовном центру.

У случају да Управни одбор Фондације, након разматрања пријава кандидата, закључи да нема довољно квалитетних кандидата или довољно конструктивних предлога пројеката, Управни одбор може одлучити да сва или један део новчаних средстава која су била предвиђена да те године буду дата у форми Стипендија не буду искоришћена у те сврхе. Управни одбор може одлучити да таква новчана средства прикључи главници, те да и она убудуће чине Средства Фондације, или да их додели у форми Стипендија наредне године.

У случају да расписани конкурс нема задовољавајући одзив студената, Управни одбор је обавезан да повећа „маркетиншку“ активност у току наредне године како би се повећала обавештеност и заинтересованост студената до идућег конкурса.

Објављивање одуке о додели стипендије

Члан 20.

Одлуку о избору кандидата којима ће се дати Стипендија(е) обавезно се објављује на огласној табли и на интернет сајту Филозофског факултета у Београду и на интернет сајту саме Фондације.

Могућност приговора

Члан 21.

Кандидати могу оспоравати одлуку Управног одбора о додели стипендије, у року од 15 дана од дана објављиваља исте, путем приговора упућеном Управном одбору Фондације.

Приговори се упућују на адресу Фондације, а Управни одбор је дужан да све приговоре уз своју представку и мишљење у погледу истих проследи свим члановима Надзорног одбора понаособ, у року од 7 дана од пријема приговора.

Надзорни одбор може:

  • Да се сагласи са одлуком Управног одбора, и у том случају је таква одлука Управног одбора коначна;
  • Поништити одлуку Управног одбора о додели стипендије и вратити му је на поновно одлучивање уз препоруку како да овај пут одлучи или преиначити одлуку Управног одбора, али само у случају очигледне и грубе повреде критеријума на основу којих се иста мора доносити ; Овако донета одлука Надзорног одбора је коначна.

ПРЕДСТАВЉАЊЕ И ЗАСТУПАЊЕ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 21.

Фондацију у правном промету заступа и представља Управитељ Фондације, без ограничења.

ЈАВНОСТ РАДА

Члан 23.

Годишњи извештај о раду фондације биће објављиван на интернет сајту Фондације.

Фонадација ће годишњи финансијски извештај достављати Агенцији за привредне регистре у складу са Законом о рачуноводству и ревизији.

СТАТУСНЕ ПРОМЕНЕ И ПРЕСТАНАК РАДА ФОНДАЦИЈЕ

Члан 24.

О статусним променама Фондације одлучује Управни одбор Фондације.

Фондација ће престати са радом у следећим случајевима:

  • Ако се исцрпе сва средства Фондације;
  • Ако постане немогуће испуњавање циљева Фондације;
  • Ако постане немогуће да Фондација настави свој рад под именом Професор Борислав Лоренц;

У случају престанка рада Фондације, сва имовина која преостане даће се некој од следећих задужбина, и то следећим редоследом приоритета:

  • Вукова задужбина, Краља Милана 2, Београд, чији су циљеви између осталог очување српског језика и писма, помагање издавања дела Вука Караџића, награђивање књижевног стваралаштва и научних радова из области којима се бавио и друго,

а у случају да Вукова задужбина престане са радом

  • Задужбини ”Доситеј Обрадовић”, Нушићева 4, Београд, чији су циљеви између осталог подстицање развоја књижевног стваралаштва младих уопште, пружање помоћи младим и даровитим писцима у објављивању и представљању њихових дела, пружање помоћи студентима славистике, србистике, румунистике и других усмерења с уоченим даром за језичко истраживање, књижевно стваралаштво и изучавање књижевности.

О престанку рада Фондације такође одлучује Управни одбор Фондације.

ЗНАК И ПЕЧАТ ФОНДАЦИЈЕ

Члан 25.

Фондација има свој печат и знак (лого).

Печат Фондације је округлог облика са следећим садржајем: „Фондација Професор Борислав Лоренц Београд“.

Знак Фондације је такође округлог облика, а представљаће лик професора Борислава Лоренца уоквирен кругом.

ТРОШКОВИ ВОЂЕЊА ФОНДАЦИЈЕ

Члан 26.

Стручне, организационе и административно-техничке послове за Фондацију обављаће административне службе Филозофског факултета универзитета у Београду.

Изузетно, у случају да је неопходно ангажовање екстерне стручне помоћи, попут рачуновођа, финансијских и правних саветника, сви трошкови у вези са истим биће плаћени из прихода Фондације.

ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ

Члан 27.

Овај Статут ступа на снагу даном усвајања од стране Управног одбора.

Даном ступања на снагу овог Статута, у потпуности престаје да важи стари Статут Фондације, донет 28.06.2011.

О било каквим питањима у вези са изменама Статута одлучиваће Управни одбор Фондације.

Фондација ће обављати своју делатност у складу са позитивним прописима Републике Србије.